Totul despre frâna de motor: cum și când ar trebui s-o folosești

de: Alexandru Rizea
14 03. 2018

„Frâna de motor nu este pentru toată lumea”, obișnuiesc să spună șoferii experimentați care se descurcă de minune la volan. Pe alocuri, au dreptate, întrucât nu toți știu să folosească faimoasa frână de motor care este atât de necesară în anumite situații.

Ce este frâna de motor? Frâna de motor este frâna care micşorează viteza de deplasare a automobilului cu ajutorul motorului, nu prin intermediul sistemului de frânare mecanic. Aceasta se face retrogradând treptele de viteză în mod succesiv. Astfel, din treapta a 4-a de viteză se trece în treapta a 3-a, dintr-a 3-a în a 2-a, etc.

Folosită în mod corect, frâna de motor ajută automobilul să înregistreze un consum extrem de mic de carburant și reduce viteza fără să forţeze în vreun fel sistemul de frânare mecanic. Frâna de motor este extrem de folositoare în anotimpul rece, atunci când carosabilul este acoperit cu gheață sau cu zăpadă. Acestea sunt situațiile când frâna mecanică poate deveni complet inutilă.

Totodată, frâna de motor se poate folosi pe serpentine, la coborâre. În aceste situații, șoferii experimentați vor evita să folosească frâna mecanică pentru a nu suprasolicita plăcuțele și discurile de frână ale mașinii.

Unii dintre conducători auto folosesc frâna de motor și pe autostradă sau înainte de semafor, mai ales dacă în fața lor un autovehicul reduce viteza. Astfel, se evită oprirea bruscă a automobilului.

Există frâna de motor la cutii automate?

Ce spun mecanicii? Cu cât frâna de motor este folosită mai mult, cu atât mai bine pentru buzunarul șoferului. Dacă șoferii ar adopta acest stil calm, cu multă anticipare, frâna clasică ar ajunge să fie folosită mult mai rar și fără brutalitate. Sigur, există situaţii urgenţă în care e nevoie de o frânare agresivă, dar acelea sunt excepții.

Alți mecanici susțin că dacă frâna de motor se folosește des, plăcuțele de frână se vor toci mai greu și se vor schimba mai rar.

Totodată, frâna de motor se poate face chiar dacă mașina are o cutie de viteze automată. Orice automobil cu transmisie automată se poate retrograda, prin mutarea levierului din D în treapta inferioară. Totodată, pe piață sunt mașini automate care oferă posibilitatea conducătorului auto de a schimba manual vitezele.